Waarom een Bikefitting?
Naast de fiets:
- Intake gesprek
- Flexibiteitsanalyse: controle van lenigheid en heupmobiliteit
- Voetanalyse
Op de fiets
- Bikefit met eigen fiets
- Videoanalyse
- Meting van hoeken & klachtoverbrenging
- Analyse van de trapbeweging
- Bepaling van de ideale crancklengte (zéér belangrijk!)
- Afstellen schoenplaatje
Na afloop wordt er een bikefit rapport opgesteld, een handig bewaardocument. Dat bevat alle details en tekeningen van jouw ideale fietspositie.
Voorkanteling voet meten.
In dit geval zal er een wedge van 10° geplaatst worden tussen schoenplaatje en schoen
Belangrijk om een goede krachtoverdracht op de pedalen te verkrijgen en een correcte allignatie van de knie ter preventie van knieklachten
Voor de fit:
Deze dame met last van nekklachten tijdens het fietsen
Na de fit:
Door hoger, meer naar voor te zitten is de trapcyclus veel beter, stuur wat lager
=> stabiele zit => minder belasting van de nek => geen nekpijn meer
Haar feedback na de eerste rit
Dag Stéphane,
Dit weekend heb ik gefietst met de nieuwe instelling J
90 km waarvan de helft tegen wind en het ging goed. De eerste kilometers waren heel raar en was het even wennen maar verder heb ik weinig last gehad.
Dat wilde ik toch al even laten weten…
Voor de fit:
Lage rugklachten na 40-50 km fietsen, slapende re pols
Let op de sterk gekromde rug en de spontane handplaatsing achter de schijters
Na de fit:
Verbeterde krachtoverdracht op de pedaal door correcte plaatsing schoenplaatjes met wedges.
Zadel hoger, meer naar voor en grotere drop
=> spontaan handen in de schifters en meer afgevlakte rug waardoor de rugklachten verdwenen zijn
Voor de fit:
nekklachten tijdens het fietsen
en het het gevoel hebben dat de handen te ver naar voor staan
Na de fit:
Smaller stuur, aangepaste stuurpen
Zadel hoger en meer naar voor
Kortere crank
Door de betere positie en de kortere crank verkrijgen we een stabiele zit en betere krachtoverdracht
=> dit resulteert is minder belasting thv de nek (te zien in de rode cirkel)
Bikefitting ook voor mountainbikers
Man met lage rugklachten
Voor de fit:
Zit te hoog en te recht
Na de fit:
Zit lager
drop groter waardoor hij meer voorovergebogen zit zodat de schokken beter geabsorbeerd worden door de rug
=> algemeen een meer ontspannen zit die resulteert in betere controle en stabiliteit off-road